تبلیغات
بادوستان - مؤتمر علماء بغداد 3
بادوستان
مطالبی خواندنی در مورد موضوعات اخلاقی وعرفانی وقرآنی
شنبه 16 مرداد 1395 :: نویسنده : مهدی

أعلم علماى أهل سنّت كه بلقب: شیخ عباسى، شهرت داشت گفت: من با أهل مذهبى كه تمام صحابه پیغمبر را كافر میدانند، مباحثه و گفت و شنود نمیكنم.

عالم بزرگ شیعه بنام: حسین بن علىّ، مشهور بعلوىّ (كه از نوابغ دهر و مفاخر علماء آن عصر بود) پرسید أهل كدام مذهب اسلام، تمام صحابه را كافر میدانند؟

عباسى: شما شیعه ‏ها هستید كه همه صحابه را كافر میدانید

 [آیا شیعه صحابه را كافر میداند؟]

علوى: این سخنت خلاف واقع و حقیقت است، آیا على علیه السّلام و عباس (عموى پیغمبر: ص) و سلمان و عبد- اللّه بن عباس، و مقداد، و أبو ذرّ، و بعضى دیگر از صحابه نیستند؟ و آیا ما شیعیان آنان را كافر میدانیم‏

عباسى: مقصودم از همه صحابه: ابو بكر، عمر، و عثمان، و پیروان ایشان هستند.

علوى: تو خود سخنت را نقض كردى و باطل ساختى مگر: أهل منطق نمیگویند: موجبه جزئیّه نقیض سالبه كلّیه است، در أوّل میگوئى: شیعه تمام صحابه را كافر میداند، و سپس میگوئى: شیعه بعضى از صحابه را كافر میداند!.

چون سخن بدینجا رسید، نظام الملك خواست سخنى گوید، كه عالم شیعه باو اجازه نداد، و گفت:

اى وزیر كسى حقّ سخن گفتن ندارد، مگر: وقتى كه ما عاجز از جواب شویم. زیرا: خلط مبحث میشود (وجه بسا گفته شود كه شیعیان متوسّل بمكر و حیله شدند، و وزیر بكمك ایشان شتافت، و بالنتیجه غالب گشتند) و سخن از مجراى خود خارج شده، و آنچه كه منظور نظر است بدست نیاید؟؟؟.

بعد فرمود: اى عباسى، اینكه گفتى: شیعه تمام صحابه را كافر میداند، معلوم شد دروغ محض و افتراء و تهمت است.

[سبّ و لعن صحابه‏]

عباسى: از جواب فرو ماند و چهره‏اش از خجلت سرخ گردید، و گفت: از این مطلب بگذریم، و لكن آیا شما شیعیان سبّ و ناسزا بأبى بكر و عمر و عثمان نمیگوئید

علوى: در میان شیعیان كسانى هستند كه سبّ و لعن مى‏نمایند، و كسانى هم هستند كه سبّ نمیكنند

عباسى: شما آقاى علوى از كدامیك از ایشانى؟

[سب و شتم صحابه موجب كفر نیست‏]

علوى: من از آن طایفه  ام كه سبّ و لعن نمیكنند، و لكن میدانم آنان كه سبّ و لعن مینمایند دلیل و برهان دارند، و علاوه سبّ و لعن أبو بكر و عمر و عثمان سبب كفر و فسق نمیشود، حتى از گناهان صغیره هم بحساب نمیآید؟

عباسى: رو كرد بملكشاه و معروض داشت: آیا ملك شنید این مرد چه گفت، و چه مطلبى عنوان كرد

علوى: اى عباسى، توجّه تو بملك و سخن گفتنت با ایشان، مغالطه و خلط مبحث است، زیرا ملك ما را حاضر نموده براى بررسى مسائل و بیان دلائل، نه آنكه متوسل بزور شویم؟.

ملك: آنچه را كه علوى گفت صحیح است، در جواب چه میگوئى، آقاى عباسى.

عباسى: واضح است كه هر شخص سبّ صحابه كند كافر است‏

[لعن رسول خدا (ص) بر متخلفین لشكر اسامه‏]

علوى: نزد تو واضحست، نه در پیش ما، چه دلیل‏ دارى بر كفر كسى كه: سبّ و لعن نماید بعضى از صحابه را؟ مگر نمیدانى كسی را كه رسول خدا (ص) سبّ و لعن كند مستحق سبّ و لعن میشود؟؟؟.

عباسى: میدانم، و اعتراف مینمایم.

علوى: پس رسول خدا (ص) سبّ و لعن نمود ابو بكر و عمر را

عباسى: كجا و چه وقت سبّ و لعن فرمود آن حضرت چرا: نسبت دروغ میدهید بر حضرتش؟!.

علوى: أهل سنّت در تاریخ نقل نموده‏اند كه حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله لشكرى را مهیّا فرمود براى حفاظت حدود شام، بریاست اسامه، كه أبو بكر و عمر، جزو همان لشكر بودند، و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرموده: لعن اللّه من تخلّف عن جیش اسامة، خدا: لعنت كند كسی را كه روگردان از لشكر اسامه شود، و أبو بكر و عمر به بهانه بیمارى پیغمبر نرفتند و تخلّف نمودند « طبرى ج 3 ص 212، شرح ابى الحدید ج 1 ص 159 تاریخ ابن عساكر ج 2 ص 391، طبقات ابن سعد ص 41» و لعن آن حضرت شامل حال ایشان شد، و كسى را كه آن حضرت لعن كند

شایسته و مستحق لعن مسلمانان میشود؟.

عباسى: مدتى سر پیش افكند و سخنى نگفت‏

ملك: متوجّه وزیر شد و گفت: آیا چنین است كه علوى بیان نمود؟؟؟.

وزیر: گفت، بلى چنین است، أهل تاریخ مطلب را بهمین نحو در كتابهاى خود نوشته‏اند « طبقات ابن سعد، ج 2 ص: 41، تاریخ ابن عساكر، ج 2 ص: 391، كنز العمال ج 5 ص: 312،- كامل ابن أثیر، ج: 2 ص: 129.»

[پس چرا معاویه كافر نیست؟]

علوى: اگر سبّ صحابه حرام، و موجب كفر است پس چرا معاویه را كافر نمیدانید؟ و حكم بفاسق و فاجر بودن او نمیكنید، زیرا: على علیه السّلام را كه باعتقاد ما و شما یكى از صحابه است مدّت چهل سال سبّ مینمود؟ و همچنین: سبب شد كه پس از مرگش مدّت هفتاد سال على علیه السّلام را سبّ مینمودند؟!.

ملك: این سخن را رها كنید و در موضوع دیگرى صحبت نمائید

---------------------------------------------------------------

(1)- غزالى مى‏نویسد: سبّ و شتم صحابه أبدا كفر نمیباشد، حتى سبّ شیخین هم كفرآور نمیباشد، و ملا سعد تفتازانى در شرح عقاید نسفى گوید: اینكه جمعى متعصب گویند سب كنندگان صحابه كافرند مورد اشكال میباشد، و كفر آنها غیر معلومست، چه آنكه بعضى از- علماء بصحابه حسن ظن داشتند و بدیهاى اعمال آنها را ندیده گرفتند، بلكه تأویلات بارده نمودند و گفتند:

صحابه پیغمبر از گمراهى و فسق مصون بودند، و عموما پاك و منزه هستند؟ با اینكه على التحقیق این چنین نبوده‏اند، و قضایائى كه بین آنها اتفاق افتاده ثابت مى‏نماید كه آنها گمراه و أهل فسق و عصیان بودند، و حسادت و جاه طلبى انها را وادار بأعمال زشت مینموده و از طریق حق منحرف میشدند، پس اگر كسى با نقل دلیل انتقادى از انها بنماید موجب كفر نخواهد شد، چنانكه عایشه عثمان را سبّ و ناسزا میگفت، بقولش: اقتلوا نعثلا فقد كفر، یعنى: بكشید این پیر خرفت را كه كافر شده‏


(2) و احمد حنبل در: ج 2 مسند، ص: 236، و حلبى در: ج 2 سیره ص: 107، و بخارى در: ج 2 صحیح ص: 74، و مسلم در كتاب جهاد صحیح، و واحدى در اسباب النزول ص: 118، نقل میكنند كه: در حضور پیغمبر (ص) غالبا اصحاب مانند ابو بكر و غیر او بهم یكدیگر دشنامهاى ركیك میدادند، و گاه بیكدیگر مى‏زدند، رسول خدا (ص) مشاهده مینمود و انها را كافر نمیخواند، و اصلاحشان میداد،

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

نقل مطالب با ذکر آدرس وبلاگ بلا مانع است
مدیر وبلاگ : مهدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :