تبلیغات
بادوستان - شیعه و پاسخ چند پرسش 3
بادوستان
مطالبی خواندنی در مورد موضوعات اخلاقی وعرفانی وقرآنی
جمعه 28 خرداد 1395 :: نویسنده : مهدی

حى على خیرالعمل

 

علماى شیعه امامیه به پیروى از حدیث‏ هایى كه از رسول‏خدا صلى الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام به آنها رسیده اتفاق نظر دارند كه «حىّ على خیرالعمل» جزء اذان و اقامه است و بدون آن اذان و اقامه ناقص است.

و اهل تسنن هم قبول دارند كه «حىّ على خیرالعمل» در زمان رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در اذان گفته مى‏شده است اما به استناد برخى روایات كه به نظر شیعه بى اعتبار است مى‏گویند این جمله از اذان نسخ شده است و از این رو آن را در اذان واقامه نمى‏ گویند.

و همچنین شیعه با استناد به روایات اهل بیت علیهم السلام مى‏گوید جمله «الصلوة خیر من النوم» كه اهل تسنن در اذان نماز صبح مى‏گویند، جزء اذان نبوده و افزودن آن به اذان به عنوان اینكه جزء اذان مى‏باشد بدعت و حرام است.

و اینكه شیعیان در اذان و اقامه جمله «اشهد ان علیاً ولى اللَّه» و امثال آن را مى‏گویند نه به خاطر آن است كه این جمله را جزء اذان و اقامه مى‏دانند بلكه همانطور كه فقهاى شیعه فرموده‏اند این جمله جزء اذان و اقامه نیست و شیعیان با قصد جزئیت نمى‏گویند. بلكه به عنوان اظهار تشیّع و شعار شیعه گفته مى ‏شود و اشكالى هم ندارد.

نماز تراویح

در فقه شیعه به پیروى از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام آمده: مستحب است انسان در مجموع شبهاى ماه رمضان هزار ركعت نماز بگزارد. ولى برگزارى این نمازها به جماعت، بدعت است و باید به صورت فُرادى‏ برگزار شود.

امام باقر علیه السلام مى ‏فرماید: نمازهاى مستحبى را نمى‏توان با جماعت خواند، و هر نوع بدعت در دین مایه گمراهى بوده و عاقبت آن آتش است. « خصال: صدوق، 2/ 152»

امام رضا علیه السلام نیز در رساله خود كه پیرامون عقاید و واجبات و مستحبات و غیره نگاشته، یادآور شده است كه نماز مستحب را نمى ‏توان به جماعت خواند، و این كار بدعت است. « عیون اخبار الرضا، صدوق، ج 2، ص 124.

از بررسى تاریخچه برگزارى نماز تراویح (مستحب در شب‏هاى ماه رمضان) به صورت جماعت، كه در میان اهل سنت متداول است، روشن مى‏شود كه اجتهاد به رأى، به این عمل مشروعیت بخشیده، نه اینكه آیه یا روایتى دلیل این عمل باشد. در این مورد طالبین مى‏ توانند به مدارك یاد شده مراجعه نمایند. « ارشاد السارى: 3/ 226: عُمدة القارى 110/ 126؛ الاعتصام: 2/ 291.»





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

نقل مطالب با ذکر آدرس وبلاگ بلا مانع است
مدیر وبلاگ : مهدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :