تبلیغات
بادوستان - دوازده گفتار درباره حضرت مهدى ع‏ 6
بادوستان
مطالبی خواندنی در مورد موضوعات اخلاقی وعرفانی وقرآنی

توضیحی در مورد توقیع (نامه) امام زمان(عج) به على بن‏ محمد سمرى (نایب چهارم از نواب اربعه در دوران غیبت صغری ) ( متن توقیع از کتاب منتخب الاثر ص400 نقل شده است)

بَسْمِ اللَّهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ یا علیُ بنُ محمد السَّمَری‏ اعْظَم اللَّهُ أجرَ اخوانِك فیكَ فَانّكَ مَیِّتُ ما بینَك وَبَینَ ستةِ أیامٍ فَاجْمَعْ أمرَكَ وَلا تُوصِ الى‏ أحدٍ فَیَقُومَ مَقامَكَ بَعْدَ وَفاتِك فَقَد وَقَعَتِ الْغَیبَةُ التَّامَة فَلا ظُهُورَ الَّا بَعْدَ اذنِ اللَّهِ...

سَیأتی‏ لِشیعتی‏ مَنْ یدّعی‏ الْمُشاهِدةَ قَبْلَ خُروجِ السُّفیانی‏ وَالصَّیحَة وَهُو كَذابٌّ مفترٍ.

(بنام خداوند بخشنده مهربان اى على بن محمد سمرى خداوند اجر و پاداش دوستان و برادرانت را بیفزاید، شما در شش روز آینده فوت خواهى كرد كار خود را مرتّب كن و به‏عنوان نایب خاص و جانشینى خود، كسى را معرفى نكن، غیبت كبرى شروع مى‏شود و هر زمان كه خداوند اراده كند، ظهور خواهم كرد...

عدّه‏اى پیش از خروج سفیانى و صیحه آسمانى، ادعاى مشاهده و ملاقات من را خواهند نمود كه این‏ها دروغگو خواهند بود).

ملاحظه مى‏كنید كه در ذیل این نامه، آمده هر كس در زمان غیبت كبرى وقبل از خروج سفیانى و صیحه آسمانى كه هر دو از علائم ظهور حضرت است ادعاى ملاقات نماید، او دروغگو و حقه باز است ولذا باید دید كه این جمله را با آن همه حكایات فراوان چگونه باید توجیه كرد.

در پاسخ به اشكال فوق مى‏گوئیم اولًا این روایت نمى‏ تواند با آن همه حكایات متواتره كه ناقلین آنها از نیكان و مورد وثوق مى‏ باشند معارضه كند زیرا این اخبار متواتر قطعى است ولكن توقیع مذكور بر فرض صحّت سند، ظنى است، على الخصوص كه مفاد آن هم مربوط به احكام شرعیه نیست.

ثانیاً تمام علماء شیعه اتفاق دارند كه مشاهده و ملاقات با حضرت براى عدّه كثیرى اتفاق افتاده حتّى خود شیخ طوسى كه ناقل توقیع مى باشد نیز وقوع شرفیابى را پذیرفته است.

ثالثاً با توجه به اعتراف تعداد كثیرى از اولیا و نیكان درباره تشرّف مى ‏توان گفت كه مراد از (كذّاب مفتر) عمومیت ندارد، بلكه حمل مى ‏شود بر موردى كه طرف، ادعاى نیابت داشته باشد و شاهد بر این معنى این است كه امام عصر خطاب به على بن محمد سمرى مى‏فرماید كه كسى را به‏ عنوان نیابت و سفارت مشخص نكند.

رابعاً امكان دارد جمله (كذّاب مفتر) را حمل كنیم بر ادعاى ملاقات اختیارى كه هر وقت بخواهد مى‏ تواند به خدمت حضرت برسد (كه چنین قدرت و سمتى در غیبت كبرى به احدى داده نشده است).

خامساً، از جمله‏ (من یدعّی المشاهدة) استفاده كنیم و بگوئیم: كسانى را تكذیب كنید كه ادعاى مشاهده دارند و در مقام تثبیت مقام و موقعیتى براى خود هستند.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

نقل مطالب با ذکر آدرس وبلاگ بلا مانع است
مدیر وبلاگ : مهدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :