تبلیغات
بادوستان - پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور24
بادوستان
مطالبی خواندنی در مورد موضوعات اخلاقی وعرفانی وقرآنی
جمعه 29 خرداد 1394 :: نویسنده : مهدی

پرسش: محل ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام كجا بوده و نامگذارى ایشان چگونه بوده است؟( قسمت اول)

پاسخ: برخى چنین تصور مى‏كنند كه فاطمه بنت اسد، قبل از زایمان در داخل مسجد الحرام بوده است. هنگامى كه درد زایمان فرا رسیده، او نتوانسته از مسجد خارج شود، لذا در همانجا زایمان نموده و على علیه السلام به دنیا آمده است. با این برداشت ولادت على در داخل كعبه را امرى بدون اهمیت و طبیعى قلمداد مى‏كنند.

در صورتى كه پیشامد مولود كعبه به گونه دیگرى بوده است كه در زیر بیان مى‏شود.

فاطمه بنت اسد در آخرین ماه وضع حمل بوده است. در یكى از روزها كه به مسجدالحرام مى‏رود، او را درد زایمان فرا مى‏رسد. او در مستجار كعبه مشغول راز و نیاز و دعا به درگاه احدیت مى‏شود. خدا را به عزت و جلالش سوگند مى‏دهد كه خدایا! درد زایمان را بر من سهل و آسان گردان. ناگهان دیوار خانه كعبه‏ « در آن زمان كعبه در وسط مسجد الحرام قرار داشت و درب آن، هم سطح زمین و همواره بسته و قفل زده‏بود. فقط در مراسم خاصى درب آن را مى‏گشودند » شكافته مى‏شود و ندایى مى‏رسد كه: «اى فاطمه! درون آى.» « الخصال، ص 578؛ الثاقب فى المناقب، ص 58؛ تفسیر نور الثقلین ج 4، ص 345» جماعت مردمى كه در اطراف خانه نشسته بودند، متوجه شدند كه دیوار خانه كعبه شكافته شد، فاطمه داخل خانه شد و دیوار دوباره به حالت اولیه بازگشت. تعجب همگان از جمله جناب عباس- عموى پیامبر- كه در میان جماعت نظاره‏گر بود بر انگیخته شد. با مشاهده این صحنه فوراً خود را به برادرش ابوطالب، كلید دار كعبه رساند و قضیه را به او اطلاع داده و بلافاصله با هم برگشتند. تلاش آن‏ها براى باز كردن قفلِ دربِ كعبه به جایى نرسید. فاطمه بنت اسد تا سه روز بدون هیچ‏گونه غذا، مراقبت و پرستارى، درون خانه كعبه ماند. خبر این واقعه غیر منتظره در تمام محله‏هاى مكه پیچید و نُقل مجالس اهالى مكه شد. پس از سه روز، همان محلى كه به روى فاطمه باز شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه همراه با نوزادى بر روى دست بیرون آمد. این واقعه همه چشم‏ها را خیره ساخت و جماعت زیادى كه شاهد این پیشامد بودند بر او هجوم آوردند. « مستدرك حاكم، فصول المهمة، فصل اول، ص 14؛ شبهاى پیشاور 816»

به همین جهت است كه ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در مقایسه با عیسى مسیح تفاوت چشمگیرى دارد. زیرا به هنگام ولادت حضرت عیسى، به حضرت مریم كه درون بیت‏المقدس بود، ندا رسید: «از بیت المقدس بیرون آى كه اینجا محل عبادت است نه محل زاییدن.» «اللمعة البیضاء، ص 221؛ الامام على علیه السلام ص 369؛ شبهاى پیشاور، ص 814 «اخرجی عن البیت فإنّ هذه‏بیت العبادة لا بیت الولادة»؛ مناقب ابن المغازلى 6 ح 3؛ بحار الانوار 35، ص 3، ح 26؛ عمده ابن بطریق ح 27 ح 8، طوائف 16، ح 2، فصول المهمة 30، على بن محمد مالكى ابن صباغ» با توجه به برترى كعبه بر بیت المقدس، این ویژگى و امتیاز تنها براى امیرالمؤمنین علیه السلام منحصر به فرد است، كه مولود كعبه نامیده شده است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

نقل مطالب با ذکر آدرس وبلاگ بلا مانع است
مدیر وبلاگ : مهدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :